Doskonała seria artykułów na temat tworzenia marketplace-ów zrobiony na podstawie przykładów konkretnych firm.
Ciekawa lekcja z tej serii postów jest dla mnie taka, że musisz OGRANICZAĆ początkowy zakres tego co chcesz na swoim rynku sprzedawać i komu. Mówiąc krótko: skupiasz się na początek na:
- Wąskim zasięgu geograficznym: np. jedno miasto, jeden kraj który obłsugujesz LUB
- Wąskiej kategorii ofertowej – np. marketplace dla dog walkerów, lub limuzyn (a nie wszystkich aut)
Takie ograniczenie pozwala na szybsze zbudowanie masy krytycznej i zdominowania wybranej przez ciebie niszy. Potem dopiero możesz przesuwać się na kolejne obszary lub kategorie produktu / usługi.
Całość tutaj:
How to Kickstart and Scale a Marketplace Business
Phase 1: Crack the chicken-and-egg problem 🐣
- Part 1: Constrain the marketplace 🔬
- Part 2: Decide which side of the marketplace to concentrate on 🧐
- Part 3: Drive initial supply 🐥
- Part 4: Drive initial demand 👋
Phase 2: Scale your marketplace 📈
- Part 1: Determine if you are supply or demand constrained 🤹♂️
- Part 2: Scale growth levers 🔥
- Part 3: Maintain quality 🏅
- Part 4: What would you have done differently if you did it again 🔮
Phase 3: Evolve your marketplace 🐛
- Part 1: Move to a managed marketplace 🕹
- Part 2: Add new business lines 🍰