Wczoraj natknąłem się w sieci na bardzo ciekawy dokument z 1944 roku, wyprodukowany przez CIA. Nazywa się on Simple Sabotage Field Manual: Strategic Services i traktuje on między innymi o tym jak sabotować i upośledzać działania firmy.
Oczywiście przewodnik przeznaczony był dla osób chcących torpedować organizacje i firmy działające w ramach Państw Osi, ale wydaje mi się, że w wielu firmach do dzisiaj zasady te skutecznie rozwalają projekty.
Przykłady porad dla sabotażystów działających w firmach / organizacjach z podręcznika CIA :
- Jeśli to możliwe odsyłaj wszystkie sprawy do decyzji komitetów w celu dalszej analizy i przemyślenia. Staraj się aby komitety były tak duże jak to tylko możliwe – nigdy nie mniejsze niż pięć osób
 - Przywołuj nieistotne zagadnienia tak często jak to tylko możliwe
 - Źle interpretuj polecenia. Zadawaj niezliczone pytania i angażuj się w długie wymiany korespondencji na temat każdego zagadnienia. Spieraj się z każdym poleceniem.
 - Spieraj się o dokładne precyzowanie i zapis każdej komunikacji i postanowienia
 - Aby obniżyć morale i produkcję bądź miły dla niewydajnych pracowników i dawaj im awanse. Dyskryminuj niewydajnych pracowników i narzekaj na ich pracę
 - Zawsze najpierw przypisuj ludziom nieistotne zadania a następnie zadbaj aby istotne zadania były przypisane niewydajnym pracownikom
 - Nalegaj na perfekcyjne wykonanie względnie nieistotnych produktów / usług. Odsyłaj je do poprawek przy najmniejszej wadzie.
 - Organizuj konferencje kiedy jest dużo istotnej pracy do wykonania
 - Egzekwuj zasady i regulacje do ostatniej litery prawa
 - Mów istotnym dzwoniącym, że szef jest zajęty
 
Piękne prawda? Dziesięć punktów powyżej to moje perełki z podręcznika. Właściwie stosowanie się do tych zasad w zupełności wystarczy aby położyć każdy projekt, ale nie byłbym sobą, gdybym nie dodał coś własnego.
Moje porady jak wysadzić w powietrze każdy projekt:
- Wysyłaj do uczestników projektu jak najwięcej korespondencji e-mail. Staraj się nie tworzyć jednolitych plików – rozbijaj zagadnienia na wiele wiadomości.
 - Nie pozwalaj specjalistom na długie okresy skupienia nad zadaniem. Przerywaj je mniejszymi, pilnymi zadaniami o wysokim priorytecie
 - Zawsze realizuj najpierw zadania pilne, a dopiero potem ważne
 - Twórz niepełne specyfikacje produktów i zadań i aktualizuj je w trakcie trwania projektu. Zmień jakieś kluczowe założenie.
 - Zmieniaj specyfikację produktu w trakcie realizacji projektu
 - Wprowadzaj do swojej pracy jak najwięcej multitaskingu
 - Twórz rozbieżne oczekiwania odnośnie projektu. Zadbaj o to aby każda strona projektu: klient, managerowie, specjaliści miała inną wizję tego jak ma wyglądać finalny produkt.
 - Oczekuj od uczestników projektu, że będzie on wykonany tanio, szybko i dobrze.
 
Dla każdego managera / PMa polecam lekturę całości. Dostepna jest domenie CIA tutaj.
	